VAIKO SOCIALINĖ RAIDA. II DALIS.

Prieš vaiką išleidžiant į darželį, mokyklą, paauglystę, gyvenimą, visų pirma tėvai privalo išmokti priimti savo vaiką tokį, koks jis tuo metu turi būti. Dėmesys savo vaikui yra raktas į jo širdį, kuris vėliau, paauglystėje, atvers dideles paslaptis. Savo elgesio pavyzdžiu tėvai parodo, koks turi ar neturi būti gyvenimas, o vaikas jau vėlesnėje paauglystėje ima kartoti arba priešgyniauti, kovoti ar net sarkastiškai juoktis iš tėvų skiepytų vertybių. Išmokime pažinti savo vaiką, parodykime jam pasaulį, o kelią jis susiras pats.

NUO 3 IKI 6 METŲ

Socialinė raida

  • pats apsirengia ir nusirengia (išskyrus batus);
  • atlieka rolę žaidžiant vaizduotės žaidimą;
  • laikosi paprastų žaidimo taisyklių;
  • turi  turėti galimybę rinktis, nes nori daugiau nepriklausomybės;
  • gali dalintis ir išlaukti savo eilės;
  • dažnai  turi “geriausią draugą/ę”;
  • mėgsta parodyti suaugusiems savo sugebėjimus;
  • bando ribas;
  • gali identifikuoti skirtumus tarp savęs ir kitų (pvz., lyties, akių, plaukų spalvos).

Moralinė raida

  • apsigina save, pakovoja už savo teises;
  • rūpinasi, kaip užsitarnauti paskatinimą ir išvengti bausmės;
  • vis dar reikia išorinės kontrolės, nes sąžinė dar nesusiformavusi.

Patarimai

  • Paaiškinkite tinkamo elgesio naudą ir venkite aptarinėti jo blogą elgesį. Būkite dėmesingi. Kai vaikui rodomas dėmesys, vaikas įgyja daugiau pasitikėjimo savimi ir jaučia savo vertę.
  • Pagirti vaiką visai nesunku ir pagyrimų niekada nebus per daug. Kiekvieną dieną vaikai daro tai, už ką galima juos pagirti. Gal atrodys, kad kai kurie vaikai nieko ypatingo nepadaro, tačiau net ir už įprastus dalykus jie yra verti pagyrimo. Gerą poveikį gali turėti pagyrimo ir atlygio derinys.
  • Nėra idealių tėčių ar mamų. Jeigu atsitinka taip, kad negalite savęs suvaldyti, atsiprašykite vaiko.

NUO 6 IKI 12 METŲ

Socialinė raida

  • dalyvauja bendruomenės veikloje;
  • patinka žaisti ir dirbti su kitais;
  • turi draugų;
  • dažniausiai žaidžia su savo lyties bendraamžiais
  • gali pabūti vienas;
  • stiprus grupinės priklausomybės jausmas (pvz., skautai);
  • mokosi pasiekti tikslo ir varžytis;
  • mėgdžioja ir identifikuojasi su to paties lyties suaugusiuoju.

Moralinė raida

  • pradeda išgyventi konfliktą tarp tėvų ir bendraamžių vertybių;
  • stiprus teisingumo jausmas;
  • taisyklės yra svarbios ir jų turi būti paisoma (pvz., negerai laužyti taisykles).

Patarimai

Paaiškinkite tinkamo elgesio naudą ir venkite aptarinėti jo blogą elgesį. Jeigu neveikia paaiškinimai, galite taikyti kitokias priemones.

- Atskyrimas

Atskyrimas nėra bausmė. Jis skirtas tam, kad vaikas nustotų netinkamai elgtis, nusiramintų. Pavyzdžiui, jei vaikai pešasi ir nenustoja jums prašant, galite liepti jiems, kiekvienam atskirai, pabūti kelias minutes ramioje ir tylioje vietoje. Kuomet vaikas nurimsta, gali grįžti. Parodykite vaikui, kad jums patinka jo ramesnis elgesys.

- Bausmė

Bausmė iš esmės reiškia tai, kad vaikas netenka mėgstamo dalyko ar veiklos dėl to, jog elgėsi netinkamai. Yra kelios bausmių formos:

  • Natūralios pasekmės. Pavyzdžiui, jei vaikas laiku negrįžta vakarienei, valgo šaltą maistą.
  • Atėmimas to, ką vaikas mėgsta. Pavyzdžiui, jei vaikas nesiliauja mėtęs kamuolį valgomajame, padėkite kamuolį taip, kad vaikas nepasiektų.
  • Papildomos užduotys, kurių vaikas nemėgsta. Pavyzdžiui, pavalgęs vaikas neis žaisti, bet tvarkys savo kambarį.

Ribokite bausmes – vaikas išmoksta elgtis kitaip ne baudžiamas, o giriamas, skatinamas ir matydamas gerus pavyzdžius.

NUO 12 IKI 18 METŲ

Socialinė raida

  • dauguma dirba;
  • mėgsta daugumą socialinių veiklų (pvz., mokykloje);
  • svarbus bendraamžių pritarimas ir įvertinimas (pvz., bando prisitaikyti prie bendraamžių grupės normų);
  • užmezga artimas ir intymias draugystes;
  • išgyvena konfliktą su tėvais (pvz., dėl lūkesčių);
  • eksperimentuoja su lyties vaidmenimis, lūkesčiais ir standartais.

Moralinė raida

  • meta iššūkį namų vertybėms;
  • susiformuoja asmeninis moralinis kodeksas;
  • tampa svarbiau ne tai, ar elgesys iš esmės yra blogas ar geras, bet, ar jis nesiskiria nuo aplinkinių elgesio;
  • tiki, kad gerą elgesį gali palaikyti tik valdžios struktūros.

Patarimai

Šiame etape svarbiausia nepamiršti, kad vaikas tampa nebe vaiku. Jis ieško savo vietos, todėl dažnai atsiriboja nuo šeimos vertybių, ieško ir bando taikyti kitokias vertybes (dažnai draugų ar vyresnių žmonių, nesusijusių su įprastine vaiko aplinka – namais, mokykla, kiemu). Todėl reikia stengtis priimti vaiką, kaip suaugusį žmogų, kaip draugą, bet nelaukti, kol vaikas tuoj pat ims elgtis kaip suaugęs. Jeigu pasielgėte ar pasakėte ką netinkamai, galite ištaisyti savo klaidą prisipažindami, kad pasielgėte netaip, atsiprašydami ir papasakodami panašią istoriją iš savo paauglystės, papasakokite, kaip tuo metu jūs jautėtės.

Parengė: Ieva Ručinskienė, remiantis medžiaga pateikta www.pozityvitevyste.lt
Nuotraukos: I. Ručinskienė, G. Vanagienė, D. Gražys

Neturite teisių komentuoti

   

Vaikai. Įmonės

   
   
   
© SU university